نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع»
سرخط خبرها

شکافنده حقایق قرآنی و  دانش‌های اسلامی

  • کد خبر: ۲۰۵۸۵۶
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
شکافنده حقایق قرآنی و  دانش‌های اسلامی
حضرت امام باقر (ع) شکافنده و  باز کننده در  دانش به سوی مسلمانان و  امام صادق (ع) ادامه دهنده راه و  مسیر امام باقر (ع) بودند.

در زمان امام باقر (ع) فرصتی پیش آمد که حضرت بتوانند به تربیت شاگردانی، چون «زراره» و «محمد بن مسلم» بپردازند و بخش گسترده‏‌ای از تعلیمات اسلامی را به آنان تعلیم دهند. همان تعلیمات از طریق شاگردان امام، در منابع شیعه وارد شد. شاید علت اینکه لقب «باقر العلوم» به امام پنجم اختصاص یافته، آن است که آن بزرگوار آغازگر حرکت و نهضتی علمی بود که پس از ایشان با امام صادق (ع) ادامه یافت و به کمال خود رسید. درواقع آن حضرت شکافنده و باز کننده در دانش به سوی مسلمانان و امام صادق (ع) ادامه دهنده راه و مسیر امام باقر (ع) بودند.

مقام علمی امام باقر (ع) از دیدگاه دانشمندان

آوازه وسعت علوم پیشوای پنجم، آن چنان کشور‌های اسلامی را پر کرده بود که لقب «باقرالعلوم» (که از جانب پیامبر (ص) به ایشان داده شده بود) تحقق عینی پیدا کرد؛ به گونه‌ای که دانشمندان بزرگ آن حضرت را با همین ویژگی یاد می‌کردند. مقام علمی امام باقر (ع) آن قدر عظیم و بلندمرتبه است که خیلی از مخالفانشان و نیز دانشمندان به این مسئله اعتراف و اقرار می‌کنند که در ادامه به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱.  ابن حجر هیتمی می‌گوید: «محمدباقر به اندازه‌ای گنج‌های پنهان معارف و دانش‌ها را آشکار ساخته و حقایق احکام و حکمت‌ها و لطایف دانش‌ها را بیان کرده است که جز بر عناصر بی بصیرت یا بد سیرت پوشیده نیست و از همین جاست که وی را شکافنده و جامع علوم و برافرازنده پرچم دانش خوانده اند». (الصواعق المحرقه، ص ۲۰۱.)

۲.  هشام بن عبدالملک که از دشمنان سرسخت اهل بیت (ع) است، خطاب به آن حضرت گفت: «از زمانی که مثل تو (در علم و مقام) وجود داشته باشد، قریش بر عرب و عجم آقایی می‌کند.» (اعلام الهدایة، ج ۷، ص ۲۲)

این‌ها فقط نمونه‌هایی از وجهه و چهره علمی امام باقر (ع) است و دوستداران حضرتش می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این منبع مراجعه کنند: سیدجواد حسینی، مقام علمی امام باقر (ع)، فرهنگ کوثر ۱۳۸۸، شماره ۷۸.

پایه گذاری نهضت علمی فرهنگی

از مهم‌ترین امتیازات امام باقر (ع) این است که حضرت بنیان گذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه، بلکه اسلام، شمرده می‌شوند. هر چند معارف اسلامی و تشیع به دست فرزندشان امام صادق (ع) انتشار و توسعه یافت و به اوج خود رسید، پایه گذاری و تأسیس آن به دست باکفایت امام باقر (ع) بود.

در دوران امام باقر (ع) دولت بنی امیه رو به زوال بود و مردم نیز به شدت از آن‌ها تنفر پیدا کرده بودند و اختلاف شدیدی در مملکت اسلامی به وجود آمده بود. امام باقر (ع) از این فرصت پیش آمده به بهترین شکل بهره بردند و شاگردان فراوانی تربیت کردند و علوم بی شماری را به آن‌ها تعلیم دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->